tirsdag den 6. maj 2014

Bjergmaraton

I niende uge havde vi en forlænget weekend, som otte af os brugte på at bestige Mt. Kenya. De to højeste toppe, Point Batian (5199 moh.) og Point Nelion (5188 moh.), kan kun nås med klatreudstyr, så målet var den tredje højeste top, Point Lenana (4985 moh.).

Bevæbnet med müslibarer og vabelplastre drog vi fredag af sted fra porten til nationalparken, biosfærereservatet og verdensarvsområdet Mt. Kenya Nationalpark og op mod Old Moses Hut, der ligger i 3300 meters højde.

Da vi nåede frem fik vi en hårdt tiltrængt kop kaffe, og så en anretning, som åbenbart er ret almindelig i Kenya: mariekiks på popcorn.

Om natten gjorde vi, hvad vi kunne, for at holde varmen. Nogle havde ret store problemer med at sove pga. kulden og den tynde luft, der umuliggjorde en rolig vejrtrækning. Men på trods af (eller måske på grund af) kulden og de ydmyge forhold, var det super hyggeligt.

Lørdag vandrede vi 14 km, denne gang med vores guide forrest til at holde tempoet meget lavt for at undgå højdesyge.

Her er vi nået halvvejs, og for første gang kan vi se målet. Fra venstre er det Anne, Saga, Johanne, Caroline, Silja, Mathilde, mig og Magnus.

Det eneste dyr vi så på bjerget var klippegrævlingen, hvis nærmeste slægtning er elefanten!

Der blev stadigt mere koldt og goldt, jo længere op vi bevægede os.

Efter ni timers vandring ankom vi til Shipton's Camp, der ligger i 4200 meters højde. De sidste tre timer af turen måtte jeg kæmpe med denne totalt nedslidte skosål.

Udsigten fra Shipton’s Camp. Her ses Mt. Kenyas tre højeste toppe. Fra højre Point Batian, Point Nelion og Point Lenana.

Vi stod op klokken to natten til søndag for at kunne nå Point Lenana i tide til at se solopgangen klokken kvart over seks. Godt nok smiler vi på billedet, men denne nat nåede vi vist alle at tænke: "hvad fanden laver jeg her?"

Hele natten indtil solopgang var mit udsyn begrænset til dette par fødder i mørket.

Solen står op over Mt. Kenya.

De sidste få hundrede meter kunne man virkelig mærke effekten af den tynde luft. Et par stykker var tæt på at give op, men vores guide var god til at presse folk til det yderste, og vi nåede alle toppen!

Resten af søndagen gik vi hele vejen fra tilbage fra Point Lenana til Old Moses Hut, hvor vi blev hentet med bus. Da vi nåede frem var vi fuldstændigt smadrede i alle lemmer, men yderst tilfredse med vores præstation. I løbet af weekenden gik og kravlede vi en distance på 50 km.